Zalety i możliwości leczenia kanałowego

Wielu Pacjentów zgłasza się do lekarza z powodu ostrego bólu zęba. Co jest najskuteczniejszą metodą leczenia w takiej sytuacji? Co to jest endodoncja lub leczenie kanałowe? Zapraszamy do zapoznania się z krótkimi informacjami na temat.

1. Endodoncja, a leczenie kanałowe – czy to jest to samo?
  2. Jakie czynniki powodują choroby miazgi zęba i ból? Jakie są wskazania do leczenia kanałowego?
  3. Dlaczego leczymy zęby kanałowo?
  4. Czy leczenie kanałowe boli?
  5. Jakie są zalety leczenia kanałowego?
  6. Czy leczenie kanałowe może zostać przeprowadzone w trakcie jednej wizyty?
  7. Czy leczenie kanałowe jest bezpieczne?
  8. Czy leczenie endodontyczne może być przeprowadzane w czasie ciąży?

Endodoncja, a leczenie kanałowe – czy to jest to samo?

Tak. Leczenie endodontyczne to innymi słowy leczenie kanałowe. Endodoncja to gałąź stomatologii, która zajmuje się leczeniem chorób miazgi zęba, znanej również pod potocznym określeniem „nerw zęba”. Miazga jest wewnętrzną tkanką zęba. Zawiera nerwy, komórki oraz naczynia krwionośne i dlatego jest ważna dla zachowania zdrowia zęba.

Choroby miazgi mogą być spowodowane przez różne czynniki, np. zaawansowana próchnica, urazy mechaniczne zębów (złamania i inne) oraz infekcje bakteryjne. Kiedy miazga zostaje uszkodzona lub zainfekowana, może to doprowadzić do silnego bólu, obrzęku, a nawet poważnych infekcji. Wówczas leczenie endodontyczne staje się niezbędne.

Dlaczego leczymy zęby kanałowo?

Warto zachować każdy ząb. Brak nawet jednego zęba może powodować poważne następstwa, np. problemy ze zgryzem, przemieszczenia sąsiadujących zębów. Większe braki zębowe powodują deformację twarzy, zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych, bóle głowy i problemy trawienne. Dzięki leczeniu kanałowemu zęby, które nie tak dawno skazane byłyby na usunięcie można teraz skutecznie leczyć i uratować. Nierzadko ta metoda leczenia jest jedyną i ostatnią szansą na uratowanie zęba.

Czy leczenie kanałowe boli?

Nie. Leczenie kanałowe przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, dlatego jest ono całkowicie bezbolesne.

Jakie są zalety leczenia kanałowego?

• Leczenie kanałowe pozwala na zachowanie naturalnego zęba, nawet gdy jego stan jest poważnie zagrożony. Uniknięcie usunięcia zęba jest dla nas najlepszym rozwiązaniem. Naturalne zęby odgrywają ważną rolę w naszym układzie trawiennym, a także wpływają na nasz wygląd.
  • Nowoczesne technologie i techniki endodontyczne sprawiają, że leczenie to jest bezbolesne i bardzo  skuteczne.
  • Jedną z metod jest leczenie mikroskopowe, które może być zastosowane nawet w nietypowych, trudnych do zlokalizowania gołym okiem przypadkach, a także przy poważnych stanach zapalnych. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
  • Leczenie kanałowe zapewnia długotrwałe efekty. Po leczeniu kanałowym ząb może pozostać w jamie ustnej przez wiele lat, jeśli jest odpowiednio pielęgnowany i utrzymywany w dobrej kondycji. Dzięki temu pacjenci mogą pozbyć się bólu i infekcji oraz cieszyć się zdrowym uśmiechem.

Czy leczenie kanałowe może zostać przeprowadzone w trakcie jednej wizyty?

Tak. Zabieg leczenia kanałowego (o ile to możliwe) jest wykonywany podczas jednej wizyty, co pozwala zaoszczędzić Państwu czas i uniknąć niepotrzebnego stresu. Jednak w zależności od stanu wyjściowego zęba i ilości kanałów niekiedy mogą być potrzebne dodatkowe wizyty. Więcej na temat leczenia kanałowego można przeczytać tutaj.

Czy leczenie kanałowe jest bezpieczne?

Leczenie kanałowe to zabieg, którego nie należy się obawiać. Jest stosowane na całym świecie od wielu lat. Dzięki zaawansowanym technikom i narzędziom stomatologicznym leczenie to jest teraz precyzyjniejsze i mniej inwazyjne niż kiedyś. Doświadczony stomatolog, nowoczesny sprzęt oraz dobra atmosfera panująca w gabinecie sprawiają, że zabieg odbywa się w komfortowych warunkach

Czy leczenie kanałowe może być przeprowadzane w czasie ciąży?

Tak. Należy jednak zawsze poinformować o tym lekarza, aby mógł on podjąć wszelkie niezbędne środki ostrożności.

Endodoncja to dziedzina stomatologii, która skupia się na leczeniu chorób miazgi zęba. Jej celem jest usunięcie uszkodzonej lub zainfekowanej miazgi i zachowanie zęba. W efekcie pacjenci pozbywają się bólu i infekcji, przywracając zdrowie swoim zębom. Dzięki nowoczesnym metodom, np. leczeniu kanałowemu pod mikroskopem możemy uratować zęby, które do niedawna jeszcze byłyby skazane na usunięcie.

Jeśli odczuwasz ból zęba lub masz obawy co do stanu zdrowia swoich zębów, koniecznie skonsultuj się z doświadczonym endodontą, który pomoże Ci w diagnozie i leczeniu problemów z zębami. Nasi lekarze to specjaliści i praktycy doświadczeni w leczeniu endodontycznym. Zapraszamy do umówienia się na konsultację.