Usuwanie ósemek – najczęściej zadawane pytania

Problem dolegliwości związanych z ósemkami pojawia się u wielu pacjentów. Niepokój mogą wzbudzać takie objawy jak obrzęk, ból lub brak miejsca w łuku zębowym. W poniższym artykule staramy się odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania.

Spis treści:

1. Co to są ósemki?
  2. Czy ósemki trzeba usuwać?
  3. Wskazania do usuwania ósemek
  4. Jak przygotować się do zabiegu usuwania ósemek?
  5. Jak wygląda zabieg usunięcia ósemek?
  6. Czy można usunąć wszystkie ósemki na jednej wizycie?
  7. Zalecenia po zabiegu usunięcia ósemek

Co to są ósemki?

Ósemki nazywane są też zębami mądrości. Ich nazwa potoczna wywodzi od tego, że pojawiają się, kiedy jesteśmy już dorośli. Są to ostatnie zęby trzonowe. Dorosła osoba może mieć cztery ósemki, jednak nie u każdego się one wyrzynają. Zęby mogą być niewidoczne albo całkowicie lub częściowo zatrzymane w kości. Ich położenie i obecność może stwierdzić lekarz dentysta na obrazie rentgenowskim.

Czy ósemki zawsze powinny być usuwane?

Nie. W przypadku gdy zęby mądrości ustawiły się w prawidłowy sposób i nie powodują żadnych problemów, nie musimy ich usuwać. W sytuacji kiedy powodują dolegliwości lub wady zgryzu, pojawia się wskazanie do ich usunięcia. Należy stosować się do zaleceń lekarza dentysty.

Wskazania do usuwania ósemek

• Kiedy pojawia się problem z ich utrudnionym wyrzynaniem i gdy powodują ból
  • Jeśli zęby mądrości ulegają próchnicy i nie ma możliwości ich leczenia ze względu na trudny dostęp
  • Kiedy zęby mądrości są w niewłaściwy sposób położone w łuku zębowym, przez co nie można zachować należytej higieny
  • Ze wskazań ortodontycznych, gdy powodują stłoczenie się zębów lub ich położenie wpływa na proces leczenia wady zgryzu.

Jak należy przygotować się do zabiegu usuwania ósemek?

• Usuwanie ósemek poprzedza wykonanie oceny obrazu rentgenowskiego. Konieczne jest wykonanie zdjęcia pantomograficznego (panoramy) lub tomografii stomatologicznej w celu uwidocznienia położenia takiego zęba w kości względem innych zębów i ważnych struktur anatomicznych.
  • Przed zabiegiem zalecamy zjeść lekki posiłek. Po zabiegu wskazana jest miękka i chłodna dieta.
  • Na zabieg nie należy przyjeżdżać rowerem lub na rolkach, ponieważ zabieg może wywołać osłabienie.

Jak wygląda zabieg usunięcia ósemek?

Usuwanie zębów mądrości odbywa się w znieczuleniu.
Ząb zostaje usunięty przy użyciu specjalnych narzędzi, a rana po zabiegu zostaje zaszyta.
Bezpośrednio po zabiegu pacjent otrzymuje opatrunek, ponieważ może pojawić się niewielkie krwawienie. Po prawidłowo wykonanym zabiegu ból może pojawiać się jeszcze w najbliższych dniach (do 7 dni).

Czy można usunąć wszystkie ósemki na jednej wizycie?

Tak, choć najczęściej usuwa się jeden ząb na jednej wizycie. Decyzję odnośnie ilości usuwanych zębów w trakcie jednej wizyty podejmuje lekarz dentysta.

Zalecenia po zabiegu usunięcia ósemek

• Nie wolno jeść posiłków przez co najmniej dwie godziny po zabiegu
  • Przez tydzień pacjent powinien jeść miękkie lub płynne posiłki. Nie należy też palić papierosów i pić alkoholu.
  • Zaraz po zabiegu nie powinno się uprawiać sportu oraz należy unikać ekspozycji na słońce
  • Zalecany jest odpoczynek w domu
  • W uzasadnionych przypadkach po zabiegu usunięcia ósemki możemy skierować pacjenta na zwolnienie lekarskie.
  • Może pojawić się obrzęk i ból, dlatego warto zaopatrzyć się w lek przeciwbólowy
  • Można stosować zimne okłady
  • Należy przestrzegać higieny jamy ustnej przy zachowaniu należytej ostrożności

W razie pojawiających się pytań bądź niepokojących objawów zalecany jest kontakt z lekarzem dentystą.

Konieczność usuwania ósemek pojawia się często. Jeśli czujesz dyskomfort, który twoim zdaniem mogą powodować zęby mądrości, koniecznie udaj się na wizytę konsultacyjną. Jeżeli masz pytania lub wątpliwości dotyczące usuwania ósemek, zapraszamy do kontaktu.