Paradontoza. Przyczyny i objawy

Paradontoza to stan zapalny tkanek, które otaczają i podtrzymują zęby. Nieleczona może doprowadzić do dużych problemów zdrowotnych oraz utraty zębów. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat jej przyczyn i objawów? Zapraszamy do lektury artykułu.

1. Co to jest paradontoza?
  2. Przyczyny paradontozy
  3. Objawy paradontozy
  4. Czy paradontoza może być dziedziczna?
  5. Jak przeciwdziałać paradontozie?
  6. Czy paradontoza jest uleczalna?

Co to jest paradontoza?

Paradontoza to potoczna nazwa zapalenia przyzębia. Jest to choroba infekcyjna dziąseł i tkanek przyzębia. Nie należy jej lekceważyć, bo może ona prowadzić do rozchwiania zębów lub nawet ich utraty.

Przyczyny paradontozy

Przyczyną paradontozy są bakterie, które gromadzą się na powierzchni zębów. Bakterie mogą wnikać do szczelin dziąsłowych, czyli miejsc pomiędzy brzegiem dziąsła a szkliwem zęba i w efekcie tworzyć kieszenie, co może doprowadzić do zaniku kości, rozchwiania zębów, a nawet do ich utraty.

Na rozwój paradontozy może mieć wpływ nieprawidłowa higiena jamy ustnej lub niewłaściwa technika mycia zębów. Aby zapobiec paradontozie może nie wystarczyć samo szczotkowanie zębów, ponieważ zdarza się, że szczoteczka nie jest w stanie dotrzeć do trudniejszych zakamarków i w tych miejscach może tworzyć się stan zapalny.

Powstaniu zapalenia przyzębia sprzyja duża ilość kamienia nazębnego, który nieusuwany prowadzi do zwiększania się liczby bakterii.
Nieleczone wady zgryzu, niewłaściwe leczenie protetyczne, nieszczelne wypełnienia, bruksizm (zgrzytanie zębami), choroby immunologiczne, cukrzyca, palenie papierosów, spożywanie alkoholu należą również do przyczyn, które mogą sprzyjać rozwojowi paradontozy.

Do innych czynników mogących mieć wpływ zalicza się: niewłaściwą dietę, niedobory witaminowe oraz zaburzenia hormonalne.

Objawy paradontozy

Najczęstsze objawy paradontozy to:

• nieprzyjemny zapach z ust,
  • krwawienie dziąseł, np. w trakcie szczotkowania,
  • ból i nadwrażliwość na temperaturę,
  • obniżone dziąsła oraz odsłonięte szyjki zębowe,
  • zaczerwienienie i opuchlizna dziąseł,
  • pojawiająca się przestrzeń pomiędzy tkankami przyzębia a zębem (kieszonki dziąsłowe),
  • szpary pomiędzy zębami i ich rozchwianie,
  • ropa między zębem a dziąsłem.

Czy paradontoza może być dziedziczna?

Tak. Choroba ta jest dziedziczona. Jeśli ktoś z bliskiej rodziny cierpi z powodu tego schorzenia, to znajdujesz się w grupie ryzyka i możesz być podatny na tę chorobę. Nie oznacza to jednak, że musisz na nią zachorować.

Jak przeciwdziałać paradontozie?

Aby zminimalizować ryzyko paradontozy należy:

• przynajmniej dwa razy dziennie czyścić zęby i przestrzenie między zębami;
  • regularnie kontrolować je w gabinecie stomatologicznym;
  • uważnie obserwować wygląd dziąseł, (np. w trakcie szczotkowania), by w porę dostrzec niepokojące objawy;
  • chronić zęby przed tworzeniem się płytki nazębnej i kamienia.
  • poddawać się regularnie zabiegowi profesjonalnej higienizacji i usuwania kamienia nazębnego w gabinecie

Zlecamy korzystanie z regularnych wizyt kontrolnych w naszym gabinecie. W trakcie wizyty konsultacyjnej możemy ocenić, czy i kiedy należy usunąć płytkę nazębną, która tworzy się na zębach w miejscach trudniejszych do czyszczenia, dobrać odpowiednią pastę oraz ustalić w razie potrzeby plan leczenia. Po przeprowadzeniu badania możemy dobrać odpowiednią technikę czyszczenia zębów. Może być ona różna w zależności od potrzeb pacjenta, stanu jego uzębienia oraz przyzębia.

Zalecamy również higienizacje jamy ustnej przeprowadzaną w gabinecie stomatologicznym. Profesjonalna higienizacja jamy ustnej, polega na usunięciu kamienia i osadu nazębnego oraz wykonaniu fluoryzacji. Higienizację zaleca się przeprowadzać przynajmniej dwa razy w roku (a osoby palące papierosy powinny jeszcze częściej).

Czy paradontoza jest uleczalna?

Tak. Najważniejsze jest, aby jak najwcześniej podjąć leczenie. Leczeniem chorób przyzębia zajmuje się lekarz periodontolog. Jeśli potrzebujesz pomocy specjalisty umów się na wizytę konsultacyjną.

Paradontoza to poważne zapalenie dziąseł, które uszkadza tkankę miękką. Jeśli tylko zauważysz jej pierwsze objawy, nie lekceważ ich. Umów się na wizytę u stomatologa, by rozpocząć leczenie.

Paradontozy można uniknąć. Podstawą zdrowia jest systematyczna i dokładna higiena jamy ustnej oraz regularne usuwanie kamienia nazębnego. Konieczne są też wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym.